Boskie przemówienia
NAKHON PATHOM, TAJLANDIA
12 LUTY 2020
Adi Śankaraćarja powiedział:
Śariram swarupam tatha wa kalatram
jaśaśćarućitram dhanam merutuljam
manaśćenna lagnam guroranghripadme
tatah kim tatah kim tatah kim tatah kim.
Nawet gdy masz:
śariram swarupam – bardzo zdrowe i piękne ciało;
tatha wa kalatram – i jesteś wszędzie znany, a twoją chwałę wszędzie wyśpiewują,
jaśaśćarućitram – masz piękną żonę lub przystojnego męża,
dhanam merutuljam – masz bogactw jak góra Meru,
jeśli manaśćcenna lagnam guroranghripadme – twój umysł nie jest przywiązany do stop guru,
tatah kim, tatah kim, tatah kim, tatah kim – jaki, jaki, jaki, jaki z tego wszystkiego pożytek?
Taka jest idea i znaczenie stóp guru. One oznaczają miłość i służbę. Jedna stopa to miłość, druga – służba. One zostawiają ślady miłości i służby – kochaj wszystkich, służ wszystkim. Możecie posiadać wszystko na tym świecie, ale jeśli nie macie tego oddania, to jaki sens ma posiadanie wszystkiego innego na tym świecie? Nic poza oddaniem nie może was uratować!
Guru padukabhjam – uratować was mogą tylko stopy guru i ananta sansara samudra taram – pomóc wam pokonać ten ocean. Naukajitabhjam guru bhaktitabhjam – oddanie guru jest jak łódź, która przewozi na drugą stronę oceanu, czyli od człowieczeństwa do boskości między tymi stanami jest ten ocean.
Jak odnajdywać drogę na tym oceanie sansary, aby nie utonąć? Bezpiecznie przewieźć może was tylko łódź guru. Czym jest ta łódź? Tą łodzią jest bhakti (oddanie) skierowane do stóp guru. Ale bhakti to nie tylko rytuały; trzeba także stosować nauki guru. Jego dwoma śladami stóp są miłość i służba.
Prawdziwa padasewa (służenie lotosowym stopom) przychodzi z pokorą, czystością i boskimi uczuciami podczas kroczenia ścieżką wskazaną przez guru. Co on ma zrobić z wasza malą, pudźą, harą i puszpą (dźapą, modlitwami, girlandami i ofiarami z kwiatów)? Kwiaty, które ofiarujecie dzisiaj, jutro zwiędną. Owoce, które ofiarujecie dzisiaj, jutro zgniją. Dowolne pożywienie, które ofiarujecie dzisiaj, jutro stanie się nieświeże. Co guru ma z tym wszystkim zrobić?
Jedynym jego zadaniem jest doprowadzenie was do waszego guri, czyli celu, którym jest urzeczywistnienie waszej boskości. Guru nie robią niczego z żadnego innego powodu.
Dlatego musicie być bardzo ostrożni, wybierając guru. Podobnie guru bardzo ostrożnie wybiera ucznia. Obaj muszą zachować ostrożność.
Co guru bierze pod uwagę? Guru wybiera ucznia, który ma śraddhę i bhakti (szczerość celu i oddanie). Nie patrzy, jak jesteście bogaci, jak sławni, ile zdobyliście medali, jak jesteście popularni. Nie liczy się żaden z tych światowych aspektów. Guru patrzy wyłącznie na to, ile macie śraddhy i bhakti.
Na co uczeń powinien zwracać uwagę u guru? Oczywiście najważniejsza jest prema, czyli miłość. Jego miłość powinna być bezwarunkowa. Jeśli miłość guru jest uwarunkowana, jest to forma samolubstwa, a nie powinno go być. Guru powinna cechować tylko czysta, bezinteresowna miłość. Powinien być zainteresowany jedynie najwyższym dobrem ucznia – nic innego nie powinno go interesować. Jeśli w takim kontekście będziecie oddawać cześć swojemu guru i wasz guru będzie was kochał za bhakti i śraddhę, przy jego błogosławieństwie wszystko będzie możliwe.
Mówi się, że bez guru nikt nie może osiągnąć Boga.